Wednesday, April 28, 2010

Aduhai Saudara ku sekalian...

Petikan daripada News.Com.Au pada 30 Mac 2010:
CIGARETTES may contain traces of pigs’ blood, an Australian academic says with a warning that religious groups could find its undisclosed presence “very offensive”. University of Sydney Professor in Public Health Simon Chapman points to recent Dutch research which identified 185 different industrial uses of a pig – including the use of its haemoglobin in cigarette filters.
Prof Chapman said the research offered an insight into the otherwise secretive world of cigarette manufacture, and it was likely to raise concerns for devout Muslims and Jews.
Religious texts at the core of both of these faiths specifically ban the consumption of pork. “I think that there would be some particularly devout groups who would find the idea that there were pig products in cigarettes to be very offensive,” Prof Chapman said today. “The Jewish community certainly takes these matters extremely seriously and the Islamic community certainly do as well, as would many vegetarians.
 
Penyelidik tersebut telah menemukan hemoglobin babi – protein darah – yang digunakan untuk membuat penapis rokok  yang didapati lebih berkesan  untuk mencegah bahan kimia berbahaya sebelum bahan tersebut memasuki paru-paru seorang perokok.
Satu lagi alasan atau sebab kukuh kenapa seseorang tu wajib berhenti merokok, teringat pula cerita seorang rakan dulu yang biasanya sesetengah umat islam walau nakal atau jahat takat manapun tapi bila bab babi ni cukup sensitif, tak boleh makan, walhal boleh dikatakan banyak kejahatan lain selamba aje deme lakukan. Mungkin ada benar jugak kot pendapat rakan saya tu.
Cuma tak pasti sama ada kajian tersebut turut melibatkan rokok-rokok kat Malaysia ni, lagipun rokok mana ada sijil Halal JAKIM, memang patut dan wajib berhenti lah tu. :D

1 comment:

  1. Satu penemuan baru oleh Profesor Simon Chapman dari Universiti Sydney Australia yang mendapati rokok mengandungi bahan dari darah khinzir sepatutnya membuka mata hati umat Islam yang berpendapat dan mengatakan ROKOK TIDAK HARAM.

    Profesor Chapman telah merujuk kepada penemuan Pengkaji dari Belanda yang telah mengenal pasti sejumlah 185 bahan berbagai guna menggunakan "haemoglobin" atau darah merah.Termasuk darah khinzir yang di gunakan pada penapis "filter" rokok.Darah khinzir di gunakan untuk menjadikan penapis rokok lebih berkesan menghalang bahan kimia dari terus masuk ke dalam paru paru perokok.

    Penemuan Prof Chapman ini telah membongkarkan bahawa selama ini syarikat Pengeluar rokok sedunia tidak pernah mengistiharkan adanya kandungan bahan ini dalam rokok keluaran mereka.Nampaknya perkara ini dirahsiakan selama ini.Sukar untuk di percayai bahawa syarikat pengeluar rokok tidak perlu mengistiharkan kandungan bahan yang ada dalam rokok kerana menurut kata mereka bahan bahan dalam rokok ada 'resipi rahsia bisnes".Ini sangat mengejutkan kita.

    Jika anda seorang perokok , bayangkan sudah berapa banyak bahan HARAM termasuk darah khinzir saperti ini sudah meresap kedalam darah daging anda dan keturunan anda?

    ReplyDelete